Kunyit - Bantuan Spice Pertama

Kunyit - Bantuan Spice Pertama

Hari ini saya menulis syair pujian dalam talian untuk salah satu rempah semua masa kegemaran saya: Kunyit.

Berasal dari Asia, Kunyit adalah bahawa rempah terang oren yang bertukar kari India anda itu terkenal pakaian pewarnaan warna. Ia adalah bahan aktif dikenali sebagai curcumin dan terdapat tan penyelidikan dan kira-kira pada tahun-tahun akhir mengenai manfaat yang luar biasa curcumin kerana begitu banyak sistem badan. Untuk pengamal sekolah lama perubatan Ayurveda, ini tidak mengejutkan (banyak penyelidikan yang telah keluar dari India, sebenarnya) kerana mereka telah menggunakan kunyit untuk beribu-ribu tahun sebagai praktikal ubat dari segala penyakit.

Contohnya:

Knicked jari anda di dapur? Sapukan seseorang kunyit selama letupan anti-bakteria cepat.

Yang turun dengan selesema atau flu? Menyiapkan cawan teh kunyit dengan susu dan madu untuk sedikit minuman keras virus sejak semula.

Rasa dlm bentuk gas dan kembung selepas makan? Minum beberapa kunyit dan air panas untuk ubat cepat.

Its dikatakan menjadi besar untuk ekzema, ulser dan radang dan juga membersihkan jerawat!

Pengamal ayurveda menyatakan yang juga sangat baik untuk asma, luka bakar, dan penyakit mata yg menular juga.

Curcumin yang dikatakan mempunyai keupayaan untuk memecahkan yang biofilms perlindungan yang mengelilingi sel-sel yis (seperti Candida) dalam usus yang memberikan peluang yang lebih besar untuk menendang jangkitan kulat keluar untuk jangka masa panjang. Tetapi mungkin yang paling luar biasa adalah sifat-sifat anti-kanser yang kunyit memiliki. Curcumin juga telah ditemui untuk menindas pembentukan tumor dan melindungi daripada kerosakan DNA yang menyebabkan kanser.

Satu kajian 2000 (oleh Inano et al.) Mendapati bahawa risiko pembangunan tumor pada tikus selepas terdedah kepada sinar-X menurun daripada 70.3% kepada 18.5% selepas menerima 1% curcumin (ekstrak kunyit) dalam diet mereka. Dan penyelidikan dilakukan ke atas sel-sel kanser payudara taxol tahan juga menunjukkan bahawa curcumin juga dapat menyekat protein bertanggungjawab untuk metastasis dan meningkatkan apoptosis sel kanser, yang bermaksud potensi yang besar untuk merawat kanser. Untuk tujuan ini, kunyit juga boleh didapati dalam bentuk kapsul kerana ramai mendapati sukar untuk minum gelas teh kunyit sehari.

Aku berkata, dalam apa jua bentuk, curcumin adalah mesti mempunyai di dapur semua orang sebagai pertolongan pertama!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar